Kinsarvik en Vøringsfossen

9 augustus 2022 - Kinsarvik, Noorwegen

Water genoeg gezien. Zou je denken. Maar gisteren hebben we toch wat nattigheid opgezocht.

Het weer was een stuk milder dan zondag. Dat stemt al wat vrolijker en maakt dat je meer zin hebt om dingen te bekijken.

Lucas zijn tentje lieten we staan en zo konden we nog even op pad met de camper.

50 minuten rijden door oneindig veel tunnels en over een smalle weg langs het fjord. In de tunnels was soms een rotonde en soms maakten we een 360-gradenbocht.

Bij de Vøringsfossen konden we goed parkeren. Er komen daar zoveel toeristen dat ze het hele pad met een hek hebben afgezet. Wel zo veilig. De fossen (betekent: watervallen) storten zich meer dan 180 meter recht naar beneden. Het was nog flink mistig toen wij arriveerden, maar er waren steeds gaten in de mist, waardoor we de watervallen toch goed zagen.

SON04512SON0454420220808123737_IMG_1641SON04532

Indrukwekkend! Het was de tocht over smalle wegen en door alle tunnels echt waard!

Onderweg terug nog even gestopt bij een punt waar je een mooi uitzicht had op de Eidfjord en de Hardangerbrug. De langste hangbrug van Noorwegen, met peilers van meer dan 200m. Lang. De brug is net niet hoog genoeg voor cruiseschepen... gelukkig.

SON04537SON04541

Rond theetijd waren we weer terug op de camping. Even naar de spar gelopen voor boodschappen (supermarktbezoek is tijdens vakanties bij ons vaak een familieuitje 🤣)

Achter de camping bevinden zich nog 4 grote watervallen. De tocht tot en met de laatste duurt echter 6 uur-alleen heenweg. Cor en ik hebben ons tot de eerste beperkt. De overige kun je ook op dit filmpje bekijken.

Lucas en Vera wilden even 'me-time' ofwel gamen/telefoontijd.

Het was nog een flink stuk lopen, maar de eerste waterval hebben we gezien. Met een waterkrachtcentrale die al uit 1917 dateert!

Terug liepen we steeds naar beneden, dus dat was minder inspannend.

20220808_171624-terug door het dorp. Alle brievenbussen staan onder 1 dakje. Lekker makkelijk voor de postbode...

20220808_160542-klein coronaprotest onderweg.

In de avond hebben we makkelijk gesnackt. Pizza/hamburger/patat.

Tot later!

20220808_190705