Van Rognstrand naar Evje

14 augustus 2022 - Evje, Noorwegen

Ofwel: van het Sørland naar het Setesdal.

Screenshot_20220814-213933_Maps

Evje stond eigenlijk als laatste stop voor Kristiansand, maar omdat we onze route wat hadden gewijzigd, zijn we er nu al.

Er was een wegafsluiting, waardoor we via kleine, smalle binnenweggetjes de heuvels in werden gestuurd.

Heuvels  meren, rotsen. Dat was het ongeveer. Qua Noorse schoonheid hebben we het mooiste wel gezien en komen er waarschijnlijk geen spannende dingen meer bij. Maar goed, dit is ook best mooi.

halverwege, bij 'Simonstad' was ik het 'meerijden' wel even zat, na al die krappe bochtjes en uitkijken voor tegenliggers. We stopten bij het eind van een spoor, waar een paar oude treinstellen stonden, die nu als openluchttheater worden gebruikt.

in Evje zijn we eerst naar de groeve gegaan, want vandaag was de laatste dag van het Noorse hoogseizoen. Vanaf morgen kun je er niet meer zelf op uit met een pikhouweel...Vera houdt erg van stenen. Mineralen en edelstenen. En dit is het gebied waar dit dus al eeuwen werd gevonden.

Helaas mochten we niet in de groeve zelf aan de slag, maar waren de stenen er al uitgehaald en op een hoop gestort. Overal lag mica, scherp en doorzichtig. Dat wordt tegenwoordig volgens mij voor batterijen, printplaten, auto's enz gebruikt.(vroeger voor kachelruitjes)

SON04624

Cor vond een grove steen en Vera hakte er op los. Bleek het een vrij zeldzame kwartspunt te bevatten. Andere 'zoekers' waren jaloers.

SON04625

Daarna hebben we nog in de brandende hitte een wandeling langs nog 4 'mijnen' gemaakt, maar die stonden onder water. Het was flink zweten in ieder geval.

Weer terug bij de eerste vindplaats  hebben we nog wat gezocht, maar niets echt spannend meer gevonden.

20220814_160840

Nu staan we op een kleine camping van een Nederlandse eigenaar die tot vorig jaar ook een eigen 'sliperi' had. En hij verkoopt ook van alles (mineralen uit Evje). Hier vinden Vera en ik vast een mooi souvenir.

Tot morgen weer!

(P.s. het regent. Hier zijn ze er blij mee, want ook hier heeft het sinds maart nog maar ong.6 dagen geregend)