Oslo dag 2

31 juli 2022 - Bærum, Noorwegen

De overnachting op het parkeerterrein ging prima vannacht. Ondanks de wegen rondom en minstens 100 andere campers, was het hier best rustig.

We hoefden vandaag niet te reizen en geen boodschappen te doen. Tijd genoeg dus.

Na een -voor ons doen- last ontbijt en koffie zijn we gaan wandelen naar het Vigelandpark  waar de beroemde naaktebeeldentuin is. ( van meneer Oskar Vigeland)

Het was zo'n half uurtje lopen, waarbij we per ongeluk dwars door de begraafplaats van Oslo liepen. Het viel hier op dat alle graven sober waren (Scandinavisch design?) Alleen een steen, verder geen versiering anders dan hooguit een begonia. Geen praalgraven  monumenten of afdekstenen.

Toen naar de beelden.

Nog steeds indrukwekkend...

SON04159SON0414620220731_120434SON04206SON04145

Bij een klein beeldje van een stampvoetend jongetje gingen veel mensen een selfie maken. Waar ze het hoekstukken van de sokkel of de hand van het beeldje aanraakte, was het koper nog geelglanzend van kleur 'gepoetst'. Ineens viel het op dat een ander lichaamsdeel ook koperkleurig was. De rest was geoxideerd groen. Kijk zelf maar...

SON04211

Bij de picknick op een bankje in het park hebben we de mussen gevoerd en geconstateerd dat Noorse duiven sloom en dom zijn. Steeds te traag om de hen toegeworpen kruimels op te pikken.

SON04220

Teruglopend langs verschillende bloemperken en rozentuintjes kwamen we door de ambassadeurs op een punt waar we ons hebben opgesplitst. Lucas en ik zijn teruggelopen naar de camper en Vera en Cor hebben nog een stevige wandeling gemaakt naar het Volkemuseum- openluchtmuseum. Dat waren voor hen nog minstens 10.000 stappen extra...

IMG-20220731-WA0010IMG-20220731-WA0044IMG-20220731-WA0015IMG-20220731-WA0013IMG-20220731-WA0058

Na het avondeten hebben wel het keezenspel gespeeld. Inmiddels is de spelletjesstand: Cor 5, Lucas 2 en Vera en ik zinnen nog op revanche!

Nu in de regen naar bed!

Welterusten!