Van Bismo naar Gaupne

5 augustus 2022 - Gaupne, Noorwegen

Screenshot_20220805-193151_Maps

Over de TV55 (touristvegen), ofwel Sognfjel weg.

Vanochtend was het nog prima om buiten te ontbijten en de eekhoorntjes te zien.

SON04460SON04458

Maar om 10.00 uur reden we weg vanuit Bismo naar Lom. Daar hebben we nog vers brood en heerlijke kaneelbroodjes voor bij de koffie gehaald. Koffie drinken we ergens onderweg vandaag, dus langzamerhand werden de nog hangende restjes van de hutspotlucht verdreven door de geur van verse kaneelbroodjes.

Vanuit Lom volgden we weg 55. De hoogste noordelijke bergpassen richting Sognefjord.

Ik vond het spannend om met zo'n grote camper door de soms smalle weggetjes en haarspeldbochten te manoeuvreren, hoewel dat het eerste stuk nog meeviel. Cor reed eerst, maar ernaast zitten vind ik nog spannender, dus laat mij maar rijden.

20220805130113_IMG_1526

Dit is toch een rit zoals we ons hadden voorgesteld. Van groene rivierdalen met watervallen steeds hoger. Tot prachtige uitzichten op de vele gletsjers en sneeuwvelden.

20220805122421_IMG_151920220805121630_IMG_151220220805122006_IMG_1515

Natuurlijk hebben we een aantal stops gemaakt. Na een lange afdaling over vaak smalle wegen (elkaar passeren kon sons echt niet!) Kwamen we beneden langs het fjord. Nog steeds vaak erg smal, maar zolang je geduld hebt en rustig rijdt, is het goed te doen. Cor moest als bijrijder wel meehelpen met kijken bij smalle bochten naar rechts.

Nu hebben we een plekje onder een oude fruitboom in Gaupne. Supermarkt en winkels op loopafstand, dus hier zullen we de komende dagen blijven om het verwachte koude, natte weer te trotseren.

De was is weer gedaan (prutspijkerbroeken van een eerdere wandeling) en we hebben gegeten en afgewassen.

Tot morgen!

(Meer foto's kunnen jullie hier vinden bij 'foto's)